torsdag 16 oktober 2008

Donationer

På många av de bloggar jag brukar följa pratas det just nu mycket om organdonationer och huruvida man kan tänka sig att donera sina organ eller inte. Viktigt ämne som jag tror många skjuter undan från sig för ingen vill tänka på att man ska dö en dag eller att man kanske blir så sjuk att man behöver nya organ.

För mig är det ett självklart val att donera mina organ den dagen någonting händer mig. Jag är ju ändå död. Jag vill inte donera hud, mest av anledning att det inte känns bekvämt, öppna mig och ta det ni behöver men när det sys igen vill jag allafall se hel ut på utsidan...

Självklart respekterar jag att människor tycker annorlunda och inte vill, jag håller inte med dom men jag kan respektera beslutet. Men registrera er allafall, och fyll i att ni inte vill, så anhöriga inte behöver ta det beslutet mitt i chock och sorg.

Det enda jag dock anser om människor som inte vill donera sina organ är att de heller inte ska ta emot då. För det känns för mig jävligt själviskt. Vid sjukdom är jag tacksam om någon annan som dött donerar organ till mig, men jag skulle inte kunna göra samma sak för en sjuk person om jag dör. Det tankesättet går INTE ihop för mig. Det är ungefär som att både ha och äta kakan....

1 kommentar:

Dahlberg sa...

Håller helt med dig angående donationer. Det är en självklarhet för mig också och har alltid mitt donationskort med mig i plånboken. På något sätt lyckas jag ofta få upp det av misstag när jag betalar med kort... Har försökt betala på Coop med mitt donationskort...
Det funkade inte... ;)
Har du inget annat kort, lilla vän? frågade tanten i kassan. Jag tror inte att jag kan dra det där!
Ha, ha...
Jag tycker att det är viktigt att man tar ställning. Lika viktigt, vare sig man väljer att donera eller inte.
Ha det bra! /Åsa