onsdag 1 april 2009

Irriterad

Nu kommer nog alla tro att jag enbart är irriterad över IPRED-lagen av ett enda skäl... ;) men så är INTE fallet. Jag tycker det är en fruktansvärd lag av den anledningen att det är en extrem inskränkning av den personliga integriteten. Ett sätt för upphovsrättsinnehavare att begära ut uppgifter som tidigare enbart kunnat gjorts av polis om man nu fattat artiklarna rätt.

Jag förstår problematiken med fildelning, absolut. Och att den påverkar vissa industrier negativt med minskad försäljning. Klart det inte är okej att stjäla egentligen. Men ger det industrin och företagen och samhället rätt att leka big brother mot dess invånare? Var går gränsen? Ska man till sist bli bevakad i varje litet steg man tar och var går gränsen för på vilket sätt de kan använda den informationen emot en person? Nej jag tycker det är ett stort steg bakåt för människans integritet och rätt till ett privatliv.

Jag hörde även en annan skrämmande sak om denna lag. Det hela går ut på att om du blir kontaktad och anklagad för fildelning anses du skyldig tills dess att du kan bevisa motsatsen. Vilket underbart rättsystem va? Sist jag kollade ansågs en människa oskyldig tills motsatsen bevisats...men inte nu längre... Antar att det bara är att anklaga företagen för lite allt möjligt då så kan de ägna sin tid att bevisa att de är oskyldiga... skrämmande utveckling!!

FRA och IPRED liksom, otäcka saker i min mening....