måndag 7 april 2008

jag har trååååkigt!!!!

satan vad uttråkad jag är nu! finns inget att göra. och inte vill jag göra något heller, inget lockar.... börjat två nya kurser idag. omvårdnad och medicinsk grundkurs. låter rätt kul. ta blodprover och sätta kateter ska jag få lära mig... =)

allt är bra bortsett från grupperna.... säga vad man vill men kan man inte ens basic svenska så ska man fan inte jobba inom vården... alla grupparbeten tar tre gånger så lång tid när man måste vara tolk hela tiden! ibland undrar man om det är mer än att inte alls överhuvudtaget förstå språket utan att en del är lite efterblivna.... klart att inte alla hänger med jämt utan man får hjälpa varandra men det är skillnad jämfört med att aldrig kunna fråga om hjälp i sin grupp för de fattar knappt vad de är för kurs man har... så när jag inte kan finns de liksom ingen att fråga för de går inte att räkna med att nån annan kan. tur att de finns en till i min grupp som vet vad hon håller på med. blir väl vi som får göra allt och skriva ner de andras namn... suck!!!

tänk själv när en människa kommer in på morgonen och ska hjälpa en upp och man inte förstår vad människan säger och den personen inte förstår vad den äldre säger. vilket obehag för den äldre som redan befinner sig i en utsatt situation att behöva förlita sig på andra för att komma ur sängen och få kläder och frukost mm. och så går det inte att förstå varandra...

jaja... för övrigt känns de som att jag äntligen efter ett antal år och hundratusentals kronor i skuld hittat rätt. vill jobba i vården och tänk vilket utgångsläge med uska utbildning och beteendevetenskapen att kunna avancera någonstans...=)

3 kommentarer:

Anna sa...

Det där låter inte bra, hoppas de inte söker jobb hos oss! Jag förstår ju knappt de som jobbar där nu fast vi pratar samma språk...

Karin sa...

skönt att du hittat rätt iaf :) förresten har jag skaffat mig en blogg! :) bidde så till slut... ha de bra! kram

Linda Eklöv sa...

jävla idioter det där du... såg som det ä rtill lärarana istället för å skriva deras namn på uppgifterna... orättvist!!