tisdag 12 augusti 2008

etik och livssyn

intressant rubrik va? varit och hälsat på min bror idag vilket var trevligt. borde egentligen läsa på lite ord och begrepp till skolan i morrn men de känns inte alltför svårt så jag ska nog fixa de ändå...=)

ska läsa en intressant kurs i etik och livssyn just nu och det är rätt skönt för det är inte massa rätt eller fel infromation. allting går ju ut på att det finns olika sätt att se på olika saker så kan man bara diskutera och argumentera med välbyggda argument så kommer man långt. det är intressant med såna kurser för man lär känna folk lite bättre när man diskuterar olika aktuella ämnen och deras åsikter kommer fram.

däremot är det svårt att argumentera med människor som endast svara på allt med att -så tycker inte jag, jag tycker så här. visst får man tycka vad man vill, absolut. men i en diskussion om olika ämnen kan det ju vara bra att utveckla det hela, varför tycker man på ett viss sätt, vad grundar man åsikten på? utan det är det lite svårt att kunna komma med motargument. så vissa går de hur bra som helst att diskutera med. vi tycker inte alltid lika men det är kul just därför, däremot finns det vissa som endast kommer med en åsikt och sen vägrar diskutera mer. då är det lite svårt att ha en klassdiskussion...

ja, vet inte riktigt vad jag ville säga med det där... haha... men såna kurser läser vi allafall just nu och det är intressant.

Inga kommentarer: