fredag 16 januari 2009

Nervös!

Usch, nu är jag sådär nervös igen. Ska ju jobba i morgon och den här gången faktiskt jobba och vara ansvarig och se till att allt rullar som det ska och att rutinerna följs. Vill inte verka helt dålig så jag hoppas verkligen att det kommer bli bra.

Varför kan jag bara inte få ha självförtroende? Jag tvivlar alltid på mig själv och det känns aldrig som att de saker jag gör är bra nog. Inte känns det bättre av att Chefen därute bara pratar om hur viktigt det är att jag tar för mig och visar vem jag är hela tiden. Jag försöker ju! Och så har jag typ inte hört något annat i tre dagar än hur bra den nya vikarien är och hur han bara tog för sig bland än av de lite "svårare" boende där. men jag har också börjat skapa en kontakt med den boenden och det verkar fungera bra mellan oss utan att jag pushat mig på honom. Har försökt ta de i små steg och gett honom chansen att komma till mig, samtidigt som jag försöker visa att jag är öppen för kontakt och vill lära känna honom.

Men jag vet inte, kanske är jag som har fel inställning? För mig känns det naturligt att vara lite avvaktande i början, inte så att man inte pratar eller inte gör någonting alls. Men jag håller mig gärna lite i bakgrunden, försöker få koll på rutinerna och se hur de som bor där är och hur de reagerar på olika saker för att lättare kunna anpassa mitt bemötande till dom utifrån deras behov. Och jag tar inte någon särskild plats i personalgruppen, det är samma sak där, vill gärna lära känna dem lite, lära mig hur de är och hur gruppdynamiken ser ut där. För att se hur man ska passa in. Är inte världens mest framåt person i nya situationer och det är så frustrerande att känna att man inte räcker till! Varför är inte mitt sätt bra? Ska man bara klampa in på en ny arbetsplats, ta rollen i centrum bland personalen och bara klampa in till de boende och låtsas som att vi känt varandra i åratal?

Usch, ja jag vet inte jag. Hoppas bara på att det går bra imorgon och att jag lyckas hålla koll på dagsrutinen för den/de boende jag ska ha lite mer ansvar för under kvällen.

1 kommentar:

Yvonne sa...

Hej Caroline!
Jag tycker du gör helt rätt i att "känna in", och vara lite avvaktande. Precis så ska jag förhålla mig nu när vi kör igång. Visst är det drygt med nya arbetsplatser, men det ger sig nog tillslut. Lycka till!