söndag 15 februari 2009

Men herregud!!

Ja, jag tror inte någon har missat alla artiklar om killen som blev pappa vid tretton. Nu visar det sig att det finns andra kandidater till faderskapet. Mamman är endast femton år gammal och man undrar ju vad ungarna håller på med!!!

Jag säger inte att tjejen är den som är extra skyldig eller något sådant, men vilka värderingar lär man tjejer idag när det tydligen är helt normalt att vara fjorton år gammal och ha sex med ett antal olika partners under en kort tid??

Vare sig tjejer eller killar verkar uppfatta sina kroppar som något privat idag utan det är bara att köra på!! Jag fattar inte, blir lika irriterad varje gång jag läser olika såna här historier. Barn ska inte ha barn! Nu kommer säkert flera unga morsor bli skitförbannade. (inte för att de läser här visserligen, men ändå). men seriöst, det är väl inte meningen att barn ska skaffa barn så att de blir mor och farförädrarna som i slutändan har huvudansvaret??

Vad är det för värderingar barn får från samhället idag när det gäller sex och sina kroppar? Tydligen lär de sig endast att ens kroppar är till för den som vill ha den eller nå liknande!

Blir lite blandat det här, dels anser jag att det är helt sanslöst vilken syn barn har på sina kroppar och sex, och sen är det helt sanslöst hur okej det har blivit med mammor och pappor på fjorton, femton år. Nu har jag inga egna barn men jag är helt övertygad om att det är mer med att ha barn än att bara gosa och köra dom i en fin barnvagn liksom! Vem ska försörja för dom? I min värld är det inte normalt att barn skaffar barn och att mormor/farmor med flera blir de huvudansvariga!!

Jag vill jättegärna ha barn i framtiden, men innan dess vill jag vara redo för det, känna mig mogen att lägga mig själv åt sidan och sätta ett litet barn först. Och jag vill veta att jag kommer att kunna försörja barnet och ge barnet vad han eller hon behöver både materiellt och känslomässigt. Tror jag att det här paret kommer kunna göra det? Nej! Visst, kärlek räcker långt men inte sätter den mat på bordet eller kläder på kroppen!!

1 kommentar:

Linda Eklöv sa...

jag håller helt med dig!! helt sjukt...