torsdag 4 juni 2009

Skjuta katter!

Aftonbladet skriver idag om vad jordbruksministern ser som en bra lösning till alla herrelösa katter i Sverige. Man kan skjuta dom... Fy fan säger jag bara, katter är inte värt mycket i det här samhället det vet jag men det finns gränser!!

Många av dessa katter har blivit herrelösa pågrund av puckade småbarnsföräldrar som tycker att det kan vara sött med en kattunge under sommaren vid stugan. Sen när det är dags för höst och att återvända hem kastar man in grejer och barn i bilen och lämnar katten kvar. Det gör lika ont i mig varenda gång jag tänker på dessa stackars djur som trott sig ha ett hem och en husse och matte som tar hand om den... Skjut dom istället. Eller ändra lagstiftningen när det gäller att få skaffa djur.

Människan är en vidrig varelse ibland och några av dom vidrigaste är dessa idioter som skaffar djur och sen inte tänker ta hand om dom.

Nu tycker ni säkert att människan ska ha rätten att välja själv om och när den vill skaffa ett husdjur, men det säger jag emot. Varför ska vi ha den rätten när så många väljer att överge eller plåga djuren de skaffar? De må vara djur men vad säger att det ger oss rätten att behandla dom illa??

5 kommentarer:

monica sa...

Jag håller fullständigt me dig!

Sofie sa...

Kunde inte hålla med dig mer! Att utsätta oskyldigt försvarslösa djur för sånt..nej fy fan, och det gör mig så förbannad att såna kommer undan med det utan att straffas för det! Nej vissa borde inte få skaffa djur överhuvudtaget.

Anna sa...

Ja fy vad hemska människor det finns och de som slänger sina kattungar i en säck för att bli av med dem är ännu värre, vill inte ens tänka på det.

Lycka till med vikten, min går stadigt uppåt....

Anna sa...

Jag är sjukskriven för foglossning till 13 juni, sen havandeskapspenning.
Jag saknar oxå Åsgården, trots allt tjafs som var ibland :) men sånt är det nog överallt låter det som!

Nu hoppas jag det blir sommar igen så jag slipper plocka ner vinterjackorna igen, för idag har man nästan behövt dem. Ha det bra!

Anonym sa...

Småbarnsföräldrar är konstiga, jag bor på Gotland och i vår socken finns det många sommarstugor. Varje höst sedan början av 80-talet, så ser man många halvvuxna katter som drar runt i matsök. De första åren rörde det sig om ett 20-tal katter men förra hösten blev det 155 st katter som lämnats övergivna. Det är för djävligt att man skaffar djur och sedan INTE tar hand om dessa. Tyvärr är det inte möjligt att ta hand om dessa alla stackare, varför vi inom socknens jaktklubb skjuter av katterna. Vad värre är att vi även fått avliva "sommarhundar" - om än ovanligt!
Själv har jag två stora bondkatter på min gård och dessa har god tillsyn samt mat. Problemet ökar år från år och fortsätter det på detta viset är vi nog snart uppe i 200 skjutna katter per höst bara i vår socken!!!